domingo, 8 de marzo de 2009

"La Ola" (2008)



Per si algú no ha vist la peli (us la recomano) aquí us deixo l’argument i el trailer:

http://cine.mysofa.es/pelicula/la_ola


Aquesta pel·lícula és un remake del curtmetratge “Die Welle” (“La “Ola”), rodada al 1981 i inspirada alhora en un experiment realitzat al 1967 pel director Ron Jones a un institut de Palo Alto, California. L’objectiu era demostrar com es podia posar en funcionament un règim totalitari. La diferència de la pelíl.licula del 2008 és que el professor no volia fer un "experiment", sinó una classe diferent. Ademés és a Alemania.


La primera crítica de la pel·lícula es que els esdeveniments succeeixen en un període de temps massa curt, tenint en compte que tot i que l’experiment (les classes sobre autarquia) duren cinc dies, els alumnes al tercer dia ja comencen a mostrar canvis de comportament tant dintre com fora de les aules, i parlem de “La Ola” com si fos la seva vida. També creen una pàgina a Internet , comencen a extorsionar als companys perquè s’uneixin a La Ola, surten a fer pintades de nit, etc. Tot va massa ràpid. El que m’ha semblat també estrany és que un dels nois fa una pintada gegant en una torre i al dia següent aquesta surt als diaris, però tot i que la policia hi intervé a ningú se li acudeix relacionar-ho amb la pàgina web que han creat al myspace on surten els noms i les fotos dels membres de La Ola.


És cert que en l’actualitat (a diferència de, per exemple, l’època del III Reich) hi ha infinitat d’avenços en la telecomunicació que permeten expandir a una velocitat vertiginosa qualsevol informació, i que és molt fàcil poder contactar amb qualsevol persona, però tot i així crec que el procés de captivar als alumnes seria molt més lent que el de la pel·lícula. En 2 o tres dies ja tenen una pàgina web que facilita l’expansió d’informació, però l’error més gran de la pel·lícula és que en cap moment parlen d’uns objectius que vulguin aconseguir. Solament parlen d’unitat, de estar sempre junts, de ajudar-se mútuament, però en cap moment parlen dels factors més importants que van marcar polítiques nazis (tal com ells volen emular), com per exemple el racisme, l’economia, etc. així que no em queda encara gaire clar per quina finalitat lluiten aquests alumnes.


El factor comú que uneix a la majoria dels alumnes que es deixen influenciar és que venen de famílies més o menys desestructurades. No són els típics nens feliços sense complexos, sinó que tenen sentiments pronunciats d’inferioritat o inclús marginació. El moment de la pel·lícula en el que te’n adones de que s’està produint el canvi es quan un dels nois de La Ola, que anteriorment era un marginat a l’escola, es defensat per dos membres quan un anarquista (un punki…) l’increpa. En aquest moment és quan veus que la unitat i el pertànyer a La Ola ha suprimit les diferències que existia abans entre ells. A demés és un potenciador clar de la dependència que se li crea a aquest noi marginat: ara és algú.


Hi ha frases com "La Ola significa algo para mi: el grupo. Tú tienes una familia, yo no”, o "Nadie se interesa por mi en mi casa" que demostren que La Ola fa la mateixa funció que fa la religió en els creients més extrems: donar sensació de tenir quelcom, pertànyer a alguna cosa.


A l’ inici de la peli, el professor que decideix provar l’experiment, també se’ns mostra com a un “marginat” dintre dels professors, ja sigui per la seva vida d’anarquista, pel seu aspecte, o per ser un professor més “enrotllat” que els demés. De fet ell mateix diu: “Siempre he sido un pedagogo de segunda”. El punt fort és que té un gran carisma.


En en el moment que va començar amb aquest mètode diu que “"todo esto tiene un fin pedagógico", però al veure que té el control sobre la gent i que se sent algú, s’excusa en la finalitat pedagògica de l’experiment quan la finalitat principal és que ell se sent poderós, per això se li acaba escapant tot una mica de les mans: ell mateix s’ho acaba creient. Per sort pot reaccionar, però potser ja és massa tard.


Crec que aquest és un dels punts fonamentals de la pel·lícula que recolzarien la meva teoria de que MAI es podria donar una situació així en la actualitat. Em refereixo al fet de que el professor, tot i tenir el paper de controlador, de dictador (potser el rol més atractiu i que més corrompria a qualsevol) acaba adonant-se de la bogeria que està fent, se’n adona de que no està bé el que fa quan una de les seves alumnes li fa veure que ha anat massa tard. Crec que ara, encara que els alumnes puguem ser mitjanament “manipulables” fins una certa edat, si els nostres pares, o els demés professors, o inclús els demés alumnes, veiessin que està passant això, ho frenarien ràpidament i mai podria seguir d’aquesta manera. La majoria de nosaltres tindríem a algú que ens obriria els ulls. ¿O potser no?


Nosaltres, normalment, no cedim si no ens ofereixen res atractiu, i en el cas de l’enfocament que es fa de la pel·lícula els alumnes, a part de una relativa protecció, no els hi ofereix res. No apareixen parlant de problemes personals, ni es consolen mútuament, ni parlen d’objectius comuns, sinó que solament pertanyen a quelcom que no saben ni quina ideologia o finalitat té. Si sapiguèssin realment quina és la ideologia segurament s'ho repensarien. El que demostra la película és que es pot inculcar disciplina i un sentiment desmesurat d'unitat per cubrir carències personals, de poder per pertànyer a un grup, de força, però no mostra realment la finalitat d'aquesta unitat a part de no ser un "marginat", i crec que no és equiparable a la finalitat dels regims feixistes. És veritat que el paral.lelisme que podríem fer és relatiu a el fet de "despreciar" o considerar "enemic" al que és diferent de nosaltres, però en aquest film la diferència és la roba, la salutació, el fet de pertànyer, o no, a La Ola... i no crec que es pugui comparar amb el que ha sigut la realitat a la que fan referència.


Això és la meva opinió, és discutible, però fins que no es demostri lo contrari seguiré pensant que no tindria sentit fer-ho ara. Únicament crec que podria causar algun efecte en la població marginada, o en escoles d’alguns barris més desafavorits, o en grups socials reduïts, igual que passa actualment amb els 33 o amb els grups nazis espanyols: son una minoria absoluta.


Aquí us deixo els links de la pel·lícula original de 1981. Encara no l’he vist, s’està descarregant! Axí que si algú l’ aconsegueix veure que m’ho digui, si us plau:


http://rapidshare.com/files/126412913/La.ola.resubido.a.dd.por.rechalero.part1.rar

http://rapidshare.com/files/126468656/La.ola.resubido.a.dd.por.rechalero.part2.rar

http://rapidshare.com/files/126484958/La.ola.resubido.a.dd.por.rechalero.part3.rar

http://rapidshare.com/files/126495862/La.ola.resubido.a.dd.por.rechalero.part4.rar


Quan vegi l'original tornaré a opinar.


1 comentario:

  1. Buah!!!! me han hablado de esta peli, hace mil y no se por qué aun no la he visto... una más para apuntarme (y ya he visto que más arriba está la otra :) ñññ!!!!!
    Ya te diré que me parece... te bona pinta!

    ResponderEliminar